• Deelscooterdienst Felyx heeft 24 miljoen euro opgehaald met een nieuwe investeringsronde.
  • Daarmee het bedrijf uitbreiden in Duitsland en Frankrijk. Ook wil Felyx verder groeien in de Benelux, waar ze al marktleider is.
  • CEO Quinten Selhorst ziet elektrische stepjes niet als concurrent en denkt dat deelmobiliteit de komende jaren een hoge vlucht neemt.

De Amsterdamse scaleup Felyx heeft een investering van 24 miljoen euro opgehaald, zo werd donderdag bekend. Daarmee wil de aanbieder van elektrische deelscooters gaan uitbreiden in Europa. Eerst zijn Duitsland en Frankrijk aan de beurt.

Ook in de Benelux wil het bedrijf doorgroeien. Daar is het bedrijf, dat in 2017 werd opgericht door Quinten Selhorst en Maarten Poot, inmiddels marktleider.

Felyx is momenteel actief in negen steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Delft, Haarlem, Den Bosch en Brussel. Via de app kan je een scooter huren voor 30 cent per minuut.

‘Veel ervaring opgedaan met Picnic en Qwic’

Deze nieuwe financieringsronde wordt geleid door De Hoge Dennen Capital en huidig grootaandeelhouder en onderneemster Anne-Marie Rakhorst.

"De Hoge Dennen Capital heeft veel relevante kennis en ervaring. Denk hierbij aan investeringen in de online supermarkt Picnic en de e-bikes van Qwic. Ook zijn ze sterk op het gebied van data-analyse. We zijn supertrots dat ze investeren in ons bedrijf dat pas drie jaar bestaat", vertelt CEO Quinten Selhorst (33) aan Business Insider Nederland.

Ook de duurzame ondernemer Anne-Marie Rakhorst doet weer mee. "Zij is een investeerder van het eerste uur en heeft aan alle investeringsrondes meegedaan", aldus Selhort.

De omzet van Felyx is afgelopen jaar verdubbeld. Sinds juni 2020 dekken de inkomsten alle operationele uitgaven. "Alle steden zijn winstgevend", vertelt Selhorst. "En er komt dus in totaal meer geld binnen dan eruit gaat."

De precieze hoogte van de omzet kan Selhorst vanwege de concurrentiegevoeligheid niet geven. "Maar denk in de miljoenen en double digits."

Uit gesprekken met durfinvesteerders weet de Selhorst af te leiden dat zijn bedrijf zich in een goede positie bevindt. "Wij zijn niet afhankelijk van groeikapitaal, maar daar kiezen wij wel voor. Dat is een bewuste keuze."

Meer brommertjes en meer mensen

In een jaar tijd is Felyx gegroeid van duizend naar drieduizend "brommertjes", zoals Selhorst ze noemt. "Voor dit jaar verwachten wij hetzelfde groeiratio. Een brommer heeft een afschrijvingstermijn van gemiddeld vijf jaar, dat is een beetje afhankelijk van waar je voor kiest."

Ook het aantal medewerkers groeit hard. "Vorig jaar gingen wij van 30 naar 100 mensen, nu staan wij al op 130. En we verwachten dat dit de komende tijd zal doorzetten. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe mensen."

De 24 miljoen euro die is opgehaald, een recordinvestering voor Felyx, wordt ook gebruikt om meer personeel aan te nemen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in verdere professionalisering en techniek.

Foto: Felyx

Vanaf de eerste rit in 2017 in Amsterdam hebben de gebruikers van Felyx in heel Nederland en in Brussel ruim 14 miljoen kilometer afgelegd op de donkergroene e-scooters. Daarmee werd meer dan 1.600 ton CO2-uitstoot bespaard.

De coronapandemie heeft natuurlijk ook invloed op hoe vaak de deelscooters worden gebruikt. "Dat is tweeledig. Als mensen niet meer naar hun werk mogen gaan of gaan sporten, merken wij dat. Maar wij hebben ook gezien dat als de maatregelen weer worden versoepeld, en mensen naar buiten gaan, ze er wel weer veel gebruik van maken. Individueel vervoer is nu ook meer in trek. In de toekomst zullen ze hier blijvend gebruik van maken."

Elektrische deelscooter naar Duitsland en Frankrijk

Nu richt Felyx haar pijlen dus op Duitsland en Frankrijk. "Voor Duitsland kijken wij naar steden als Dortmund, Berlijn, Leipzig en Keulen. Daar ligt veel potentie. Om daar te mogen beginnen, moet je toestemming krijgen van de gemeente. Dat is niet veel makkelijker dan bijvoorbeeld in Nederland. Maar wij zijn hier als sinds 2018 mee bezig. Daarvoor nemen wij een lange aanloop."

Frankrijk is als markt wat lastiger dan Duitsland. "Daar liggen iets minder grote steden dan in Duitsland. Maar wij kijken daar naar plekken als Parijs, Lyon, Bordeaux, Marseille en Nice. We hebben nog niet besloten waar we als eerste naartoe zullen gaan. Dat is ook mede afhankelijk van Covid."

Over verdere uitbreiding wordt uiteraard nagedacht. "Maar in 2021 zal dit puur in Europa zijn. Wij hebben natuurlijk wel de ambitie om ook buiten Europa actief te zijn."

'Belgen willen begrijpen hoe iets werkt'

Uitbreiding in het buitenland vraagt een andere aanpak. In Brussel, de eerste buitenlandse stad waar Felyx actief is, is al wat ervaring opgedaan. "Het verschil met Nederlandse steden is dat daar meer vandalisme is. Ook zijn mensen in Brussel meer gewend om iets met de auto te doen. Maar het lukt ons wel om ze daaruit te halen", vertelt Selhorst.

Opvallend is dat Belgen op een andere manier overtuigd moeten worden dan Nederlanders. "Wij zijn meer gewend om nieuwe dingen te proberen, zeker als het gratis is. Belgen willen juist meer begrijpen hoe iets precies werkt. Ook zijn ze meer geïnteresseerd in wat er met hun data gebeurt. Daarin zijn ze prudenter."

Foto: Felyx

Ook in eigen land is er nog veel te winnen. "Er is een enorme vraag maar er is een beperkt aanbod, omdat wij niet meer mogen delen. Als wij die taart nou groter zouden kunnen maken. Daarover hebben wij ook contact met andere partijen als GO Sharing en Check."

Daarnaast is er ook veel contact met gemeentes. "Zoals bijvoorbeeld de gemeente Den Haag waarbij wij onze data inzetten om overlast te voorkomen. Zo proberen wij bijvoorbeeld parkeergelegenheid te creëren bij het strand. Dat doen wij dan niet alleen voor onze klanten, maar ook voor anderen."

Elektrische stepjes geen concurrent

In het buitenland krijgt de deelscooterdienst ook te maken met elektrische stepjes (die in Nederland niet de weg op mogen). "Dat ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar is totaal anders", legt Selhorst uit. "Die stepjes worden vooral gebruikt door toeristen voor hele kleine afstanden. Voor honderd euro kan je al zelf zo'n stepje kopen. Onze brommers worden gebruikt voor afstanden van 5 tot 8 kilometer."

Voorlopig houdt Felyx het dan ook bij de elektrische deelscooters. "Wij hebben een laserfocus op onze brommertjes. Wij geloven dat om iets heel goed te kunnen doen, je die focus moet hebben."

Deelmobiliteit staat volgens de mede-oprichter van Felyx nog in de kinderschoenen. "In de komende jaren gaat het een hoge vlucht nemen. Het is niet logisch dat een voertuig nu gemiddeld 90 procent van de tijd stilstaat en maar af en toe gebruikt wordt voor een ritje. Vooralsnog is het probleem dat er onvoldoende betrouwbare alternatieven zijn."

Maar dit kan in de toekomst sterk veranderen. "Als wij daar vorm aan weten te geven en ook de prijs verder naar beneden weten te krijgen, dan heeft deelmobiliteit de toekomst. Dan hoef je geen eigen voertuigen meer te bezitten."

[activecampaign form=30]

Lees meer over ondernemen: